Spaning – Pepsis nya ”hydration platform” exemplifierar flera rådande trender

PepsiCo har presenterat en ny ”hydration platform”, en dryckesmaskin fokuserad på vatten för hemmabruk. Den nya typen av vattentank fungerar tillsammans med en app och med QR-koder.

Enligt PepsiCo gör det möjligt för användaren att spåra sitt vattenintag, ställa in sina egna dagliga vätskemål och hålla koll på vilka miljöbesparingar man uppnått (istället för engångsflaskor). I maskinen kan användaren välja mellan en mängd olika smaker, kolsyrealternativ och temperaturer. Det är även möjligt för användarna att skapa sin favoritdryck i mobilappen och spara den för framtida användning.

Jordmåns spaning

Egentligen är det bara en mer avancerad form av Soda Stream men spaningen är ett exempel på hur företag hakar på och anpassar erbjudanden efter nutida trender. Dels trenden med efterfrågan på det individuella genom att man kan logga sina dryckesvanor och specialanpassa sin dryck. Dels att appellera till hållbarhet som säljargument, trots att det samtidigt innebär ytterligare en maskin till hemmet med behov av energi. Att kunna mäta sin hållbarhet är en gångbar metod att tillfredsställa människors känsla av att göra något för miljön. Lanseringen är också ett exempel på hur även stora, välkända och etablerade bolag hela tiden måste innovera och hitta mervärden för att behålla sin plats på marknaden.

Källa: https://www.foodbev.com/news/beyond-the-bottle-pepsico-unveils-new-hydration-platform/